lördag 5 december 2015

342 Vedervärdigt (237/365)



Det senaste av mina egna teman var Pausar ...och det är just vad jag gjort ett tag från bloggandet! Inte har jag fotograferat särskilt mycket heller sedan mitt senaste inlägg i mitten av november. Det var väl något annat som kom emellan ...livet eller något sådant. 365 bilder kommer det inte att bli i år det är ett som är säkert men kanske några till i alla fall. Tänkte bidra med några fler bilder från Berlinresan i slutet av oktober innan det möjligen blir något mer nyfotograferat.

Byggandet och upprätthållandet av Berlinmuren är ett så absurt påhitt att idag går det nästan inte att förstå. Född som jag är i början av 60-talet var detta med det delade Berlin något verkligt som fanns där i bakgrunden i den tidens nyhetsrapportering. Därför ville jag gärna se med egna ögon det som finns bevarat av muren.

Med start vid Bernauer strasse finns Gedänkstätte Berliner Mauer med utställningar om murens historia både utomhus på ett område där muren fanns och inomhus i ett museum i anslutning till detta. Jag kan verkligen rekommendera ett besök.

Fullkomligt vedervärdigt är det faktum att unga människor som inte såg någon framtid i Öst sköts till döds under sina flyktförsök till väst. Den minnestavla som är på bilden med namn och porträtt är en del av Gedänkstätte Berliner Mauer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar